مقالات

فعالیت بدنی و خواب

ورزش و تاثیر آن بر خواب

فعالیت بدنی و خواب

ورزش چگونه خواب را بهبود می بخشد؟

حتی مقدار کمی فعالیت بدنی می تواند خلق و خو و عملکرد شناختی شما را بهبود بخشد، اضطراب را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری ها و سایر شرایط پزشکی را کاهش دهد. مطالعات همچنین نشان داده اند که فعالیت بدنی به خواب بهتر افراد کمک می کند. گفته شد، نحوه، میزان و زمان ورزش به طرق مختلف بر خواب شما تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، خواب خوب شبانه برای کسانی که به طور منظم ورزش می کنند مهم است. خواب به بدن شما اجازه می دهد تا نسبت به روز قبل بهبود یابد. استراحت کافی بعد از تمرین عضلات و بافت های شما را تقویت می کند که می تواند به شما در جلوگیری از خستگی و آسیب های ناشی از ورزش کمک کند. برعکس، خواب ضعیف ممکن است منجر به کاهش سطح فعالیت بدنی شود.

آیا فعالیت بدنی به شما کمک می کند بهتر بخوابید؟

مطالعات متعدد ارتباط بین ورزش و خواب را بررسی کرده‌اند و بیشتر به این نتیجه رسیده‌اند که انواع خاصی از فعالیت بدنی کیفیت و مدت خواب را بهبود می‌بخشد. جالب اینجاست که سایر اشکال ورزش می توانند کیفیت خواب را کاهش دهند و از استراحت کافی جلوگیری کنند.

خرید سرویس روتختی

بهترین ورزش برای بهبود خواب تا حد زیادی به سن شما بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان داده اند که تمرین ورزشی متوسط در طول چند هفته می تواند کیفیت و مدت خواب را برای نوجوانان بهبود بخشد، در حالی که نشان داده شده است که ورزش شدید در طول مدت زمان مشابه باعث کاهش مدت خواب برای برخی از نوجوانان می شود.

ورزش منظم می تواند به بزرگسالان سالم کمک کند تا بهتر بخوابند. در حالی که فعالیت بدنی حاد می تواند تأثیر کمی بر کیفیت و مدت خواب داشته باشد، ورزش منظم و متوسط می تواند طول مدت خواب را افزایش دهد، کیفیت خواب را بهبود بخشد و شروع خواب یا زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش دهد.

برای بزرگسالان مبتلا به اختلالات خواب، نیاز به ورزش ممکن است کمی متفاوت باشد.  محققان دریافته اند که تمرینات مقاومتی متوسط و تمرینات کششی برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید است. به طور مشابه، آزمودنی‌هایی که در جلسات هوازی متوسط شرکت کردند، کاهش شروع خواب، دوره‌های بیداری کمتر در طول شب، طول مدت خواب طولانی‌تر، کارایی خواب بیشتر و اضطراب کلی کمتر را گزارش کردند.

سایر فواید فعالیت بدنی برای سلامتی

ورزش منظم علاوه بر کمک به خواب بهتر، فواید زیر را نیز به همراه دارد

     استقامت بهبود یافته: برخی از فعالیت های هوازی می توانند ضربان قلب و تنفس شما را افزایش دهند.

 ورزش برای عملکرد سالم قلبی عروقی، تنفسی و گردش خون مهم است. از جمله این موارد تمرینات استقامتی شامل دویدن یا پیاده روی سریع، شنا و دوچرخه سواری را میتوان نام برد.

     استخوان‌ها و عضلات قوی‌تر: وزنه‌برداری و سایر تمرین‌های تقویتی می‌تواند توده عضلانی شما را افزایش دهد. برای افراد مسن، فعالیت بدنی استخوان ها و مفاصل را نیز در فرم خوبی نگه می دارد. این می تواند با کاهش تراکم استخوان که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد مقابله کند و خطر شکستگی لگن را در هنگام زمین خوردن کاهش دهد.

     افزایش تعادل و انعطاف پذیری: تمرینات تعادلی مانند تای چی راه رفتن روی سطوح ناهموار را برای شما آسان تر می کند و خطر افتادن و آسیب دیدن خود را کاهش می دهد. یوگا و سایر تمرینات کششی به بدن شما کمک می کند تا نرم بماند.

     مدیریت وزن: ورزش به شما این امکان را می دهد که کالری هایی را که از خوردن و آشامیدن مصرف می کنید بسوزانید. مقدار مناسب ورزش به نوع بدن شما بستگی دارد، زیرا برخی افراد برای سوزاندن کالری به فعالیت بدنی بیشتری نیاز دارند. با این حال، 30 دقیقه فعالیت هوازی متوسط پنج بار در هفته برای اکثر افراد توصیه می شود.

     کاهش خطرات سلامتی: ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به طیف گسترده ای از بیماری ها و شرایط پزشکی را کاهش دهد. اینها شامل بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت و برخی از انواع سرطان است. فعالیت بدنی همچنین می تواند خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

     طول عمر بیشتر: افرادی که تقریباً 150 دقیقه در هفته ورزش می کنند، 33 درصد بیشتر از افرادی که ورزش نمی کنند، زنده می مانند. به خاطر داشته باشید که برای سلامتی لازم نیست در فعالیت بدنی زیاده روی کنید. حتی دوره‌های کوچک ورزش متوسط تا شدید می‌تواند برای سلامت کلی شما مفید باشد..

چه زمانی باید ورزش کرد؟

زمان تمرین شما برای خواب بسیار مهم است. تمرینات هوازی در صبح زود نشان داده شده است که کیفیت خواب را به میزان بیشتری نسبت به تمرینات مشابه در بعد از ظهر یا عصر بهبود می بخشد. همچنین ورزش صبحگاهی با زمان بیشتری که در خواب موج آهسته سپری می شود، مرتبط است. یک پیاده‌روی روزانه به مدت 10 دقیقه یا بیشتر همچنین می تواند خواب شما را در آن شب بهبود بخشد.

یک قانون سرانگشتی خوب این است که در عرض سه ساعت از زمان خواب برنامه ریزی شده خود از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید. ورزش کردن در اواخر روز می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد که به نوبه خود ممکن است بر شروع خواب و میزان خوب خواب شما تأثیر بگذارد. برخی از مطالعات حتی به این نتیجه رسیده اند که تمرینات با شدت بالا در یک ساعت قبل از خواب می تواند بر زمان خواب و کارایی خواب تأثیر منفی بگذارد.

سرویس ملحفه

یوگا و سایر تمرینات کششی

ممکن است ورزش‌های عصرگاهی مناسب‌تر باشند، زیرا باعث افزایش احساس آرامش می‌شوند و می‌توانند کیفیت خواب را بهبود بخشند. متناوبا، می‌توانید تنش فیزیکی را قبل از خواب با استفاده از آرام‌سازی پیشرونده عضلانی، مدیتیشن و سایر تکنیک‌های آرام‌سازی کاهش دهید.

کالای خواب سید خندان

فروشگاه کالای خواب با ارائه انواع محصولات استاندارد و با کیفیت بهترین نمونه های کالای خواب را در اختیار شما مشتریان محترم قرار می دهد. قطعاً با خرید از کالای خواب سیدخندان رضایت از خرید شما جلب خواهد شد.

5/5 (1 نظر)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه