مقالات

ارتباط بین خواب و عملکرد شغلی

خواب و تاثیر آن بر عملکرد شغلی

ارتباط بین خواب و عملکرد شغلی

آمریکایی ها زمان زیادی را در محل کار می گذرانند. علاوه بر یک روز کاری که میانگین زمان کاری آن 9.5 ساعت است، نظرسنجی میزان خواب آمرکایی ها در سال 2008 نشان داد که آمریکایی ها بیش از چهار ساعت اضافی در هفته را بیشتر از منزل در محیط کار صرف می کنند. متأسفانه، کار بیشتر اغلب مساوی است با خواب کمتر. در کنار این عوامل ، استفاده از کالای خواب استاندارد و با کیفیت می تواند در بهبود این روند و کاهش استرس و فشار های کاری تاثیر بسیار مثبتی داشته و منجر به ارتباط بین خواب و عملکرد شغلی مثبتی باشد.

نظرسنجی گفته شده در بالا نشان داد که زمان خواب پاسخ دهندگان در طول روزهای کاری یک ساعت و نیم در مقایسه با خواب آنها در روزهای غیر کاری کاهش یافته است. در حالی که برنامه کاری و استرس می تواند بر خواب تأثیر بگذارد، عکس این موضوع نیز صادق است. اگر تا به حال پشت میزتان یا در طول یک جلسه مهم سر تکان داده اید، می دانید که کم خوابی می تواند تأثیر منفی بر عملکرد کاری شما داشته باشد. کمبود خواب باعث می شود احساس خستگی کنید، خلاقیت کمتری داشته باشید و تمرکز روی پروژه های مهم را دشوارتر کند.

فدا کردن خواب برای کار و سپس کار بیشتر برای جبران بهره وری از دست رفته می تواند به یک چرخه طاقت فرسا تبدیل شود. خوشبختانه، درک ارتباط بین خواب و عملکرد شغلی می تواند افراد را با دانش مورد نیاز برای پایان دادن به این الگو توانمند کند. ایجاد مرز بین کار و زندگی خانگی می تواند در ابتدا چالش برانگیز باشد، اما گامی مهم به سمت خواب بهتر و عملکرد شغلی پایدارتر خواهد بود.

خواب و تاثیر آن بر عملکرد شغلی

خواب چگونه می تواند بر کار تأثیر بگذارد؟

خواب تقریباً از تمام سیستم های بدن پشتیبانی می کند. زمانی که به خواب می رویم، چشمانمان بسته می شود، تنفسمان کند می شود و ماهیچه هایمان به تدریج شل می شوند. نورون‌های مغز به حالت خواب تغییر می‌کنند و فرآیندهای بی‌شمار بیولوژیکی فعالیت خود در بدن را آغاز می‌کنند که بتوانند جسم و ذهن ما را برای یک روز کاری دیگر بازسازی و آماده نمایند. جوان سازی که توسط خواب فراهم می شود برای سیستم قلبی عروقی و ایمنی بدن و همچنین توانایی ما برای تفکر واضح، یادگیری اطلاعات جدید و مدیریت احساسات حیاتی است.

بر کسی پوشیده نیست که آمریکایی ها به طور مزمن کم خواب هستند. در حالی که بنیاد ملی خواب در این کشور توصیه می کند که اکثر بزرگسالان به حدود 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند، طبق گفته مرکز کنترل بیماری (CDC) تقریباً یک سوم آمریکایی ها هر شب کمتر از 6 ساعت می خوابند. این خستگی به طور اجتناب ناپذیری در محل کار جاری می شود و مطالعه ای در سال 2007 روی کارگران ایالات متحده نشان داد که تقریباً 38٪ از کارمندان در طول دو هفته قبل در حین کار خستگی را تجربه کردند.

تلاش برای کار در زمان کم خوابی می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد شغلی تأثیر بگذارد. بدون خواب کافی، فرآیندها در سراسر بدن به طور ناموثری کار می کنند. نورون‌های مغز بیش از حد کار می‌کنند، تفکر را مختل می‌کنند، واکنش‌های فیزیکی را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند افراد از نظر عاطفی تخلیه شوند. این عوارض جانبی کوتاه مدت محرومیت از خواب می تواند کار روزانه را خراب کند. کمبود خواب مزمن می تواند عواقب شدیدتری از جمله افزایش خطر چاقی، بیماری قلبی، زوال شناختی و زوال عقل داشته باشد.

خواب و تاثیر آن بر عملکرد شغلی

آثار کم خوابی

کم خوابی می تواند حفظ تمرکز، توجه و هوشیاری را چالش برانگیزتر کند. احساس خواب آلودگی و تلاش برای بیدار ماندن بخصوص در محیط کار، انرژی ذهنی زیادی می طلبد و تمرکز بر روی کارهای طولانی و کارهایی که نیاز به تمرکز دارند را دشوارتر می کند. این کاهش تمرکز ممکن است مربوط به تاثیر خواب‌های ریز باشد که دوره‌های لحظه‌ای (0.5 تا 15 ثانیه) عدم پاسخگویی در فرد را بوجود آورده و باعث کاهش توجه می‌شوند.

افرادی که کم خواب هستند به دلیل افزایش زمان واکنش به رویداد های کاری و امور جاری، احتمال بیشتری دارد که در کار مرتکب خطاها و اشتباهات مختلف شوند. این بدان معناست که کارمندان خسته زمان بیشتری برای واکنش در موقعیت های بحرانی صرف می کنند و ممکن است بیشتر مرتکب اشتباه شوند. در برخی از مشاغل، زمان‌های واکنش مختل ممکن است به معنای از دست دادن یک تماس تلفنی مهم یا عدم پاسخ سریع در مکالمه باشد. در مشاغل دیگر – مانند پزشکان، اولین پاسخ دهندگان و رانندگان کامیون – زمان واکنش کند می تواند تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.

کار کردن در زمان کم خوابی باعث می شود افراد احساس تحریک پذیری، عصبانیت و آسیب پذیری بیشتری توام استرس داشته باشند. در موقعیت‌های استرس‌زا یا منفی، واکنش‌های هیجانی تشدید می‌شوند، که منجر به واکنش بیش از حد در زمان‌های نامناسب می‌شود. استرس و تحریک‌پذیری که در طول روز کاری احساس می‌شود، می‌تواند به زندگی خانگی نیز منتقل شود و خوابیدن را سخت‌تر کند. با گذشت زمان، کم خوابی مزمن، خطر ابتلا به بیماری‌های روانی جدی‌تری مانند اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد که می‌تواند بهره‌وری در محل کار را چالش‌برانگیزتر کند.

خواب و تاثیر آن بر عملکرد شغلی

یکی از روش های جبران کم خوابی استفاده از تشک التراپدیک طبی است، محصولاتی که با پوشش فوق العاده بدن و بخصوص ستون فقرات ، بخوبی میتوانند موجبات آرامش عضلات و ریلکسیشن اندام های بدن را به همراه بیاورند. این نوع تشک ها از فوم پلی اورتان تولید شده و بخوبی با گرمای بدن شکل گرفته و تمامی نواحی و قوس های بدن را پوشش می دهند. پارچه های پنبه پلی استر این نوع تشک های طبی از بروز حساسیت و ایجاد گرما در هنگام خواب جلوگیری میکنند.

تأثیر اقتصادی کم خوابی

خستگی تأثیر اقتصادی زیادی دارد و سالانه میلیاردها دلار برای کارفرمایان زیان می‌آورد. تخمین زده می شود در آمریکا کاهش در بهره وری، انگیزه و هزینه های مراقبت های بهداشتی مرتبط با خستگی سالانه حدود 1967 دلار به ازای هر کارمند برای کارفرمایان هزینه دارد. وقتی این ضررها در بهره وری جمع شوند، خستگی کارکنان در انجام کار برای شرکت های آمریکایی حدود 136.4 میلیارد دلار در سال هزینه دارد.

ملحفه (197)

کاور لحاف یک نفره (69)

کاور لحاف دو نفره (50)

تشک (21)

محو کردن خط بین کار و خانه

افزایش ارتباطات و شبکه های کامپیوتری، کار کردن در خارج از محیط کار را آسانتر از همیشه کرده است و اغلب مرز بین حضور در محل کار و حضور در خانه را کم رنگ تر می کند. کم شدن مرز بین زندگی کاری و زندگی خانگی، ممکن است منجر به این شود که افراد نیازهای شخصی خود را برای تکمیل وظایف کاری بیشتر قربانی کنند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که توانایی جدا شدن از نظر روانی از کار پس از ساعت کاری، اثرات منفی استرس ناشی از کار را کاهش می دهد.

بسیاری از مشاغل مرز بین زندگی کاری و زندگی خانگی را محو می کنند، چه به دلیل تقاضاهای زیاد از کارمندان یا به دلیل ماهیت خود کار. پزشکان، کارگران در حال خدمت و کارمندان کار در خانه اغلب از طریق ایمیل، پیامک یا پیام فوری در تمام ساعات شبانه روز در دسترس هستند. کارگران صنعتی، پرستاران، خلبانان و سایر کارگران شیفتی اغلب مجبورند در مواقعی کار کنند که با یک دوره خواب معمولی همپوشانی دارد، که گاهی اوقات منجر به اختلالات خواب مانند اختلال در نوبت کاری می شود.

خواب و تاثیر آن بر عملکرد شغلی

کم خوابی می تواند بر همه کارکنان تأثیر بگذارد و حتی با چندین حادثه بدنام در محل کار، از جمله فاجعه هسته ای چرنوبیل، نشت نفت اکسون والدز، و تراژدی شاتل فضایی چلنجر مرتبط باشد. با دانستن خطرات ناشی از کم خوابی بر عملکرد شغلی، برای افراد در همه زمینه ها مهم است که راه هایی برای داشتن خوابی ثابت و با کیفیت پیدا کنند.

بهبود عملکرد شغلی

اگر کم خوابی باعث خستگی بیش از حد شما در محل کار می شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که برای داشتن یک ارتباط بین خواب و عملکرد شغلی خوب ، تغییراتی در سبک زندگی و کاری خود ایجاد کنید. خواب مداوم و با کیفیت می تواند به شما کمک کند تا در محل کار بهتر عمل کنید، زمان واکنش خود را کاهش دهید و در طول روز احساس انگیزه بیشتری داشته باشید. در اینجا چند نکته برای شروع بهبود عملکرد کاری خود با اولویت خواب خود آورده شده است.

اولویت های خود را مجدداً ارزیابی کنید :

  1. برای پایان دادن به استرس های کاری و کاهش کم خوابی خود، تماشای تلویزیون ، استفاده بیش از حد از موبایل و شبکه های اجتماعی یا معاشرت های بیش از حد در طول شبانه روز خود را کاهش دهید.
  2. راه‌هایی را که بیدار ماندن قبل از خواب خود را توجیه می‌کنید در نظر بگیرید و از خود بپرسید که آیا این فعالیت‌ها واقعاً ارزش عوارض جانبی مرتبط با کمبود خواب را دارند یا خیر.
  3. اگر مرتباً فعالیت‌های دیگر را بر خواب اولویت می‌دهید، شاید وقت آن رسیده که اولویت‌های خود را مجدداً ارزیابی کنید و مرز بیشتری بین زمان کار و زمان شخصی ایجاد کنید.

خواب و تاثیر آن بر عملکرد شغلی

رابطه کار و استراحت بعد از کار خود را پیدا کنید: اگر برنامه کاری شما باعث از دست دادن خواب شما می شود، ممکن است مفید باشد که این موضوع را با رئیس، اتحادیه کارگری یا بخش منابع انسانی شرکت خود در میان بگذارید. تحقیقات نشان می‌دهد که اجازه دادن به جدایی روانی بعد از ساعات کاری و حمایت از نیازهای کارکنان برای خواب مداوم، با بهبود تمرکز و بهره‌وری در طول روز کاری سودمند است.

واقع بین باشید: همه نمی توانند برنامه کاری خود را تغییر دهند و بسیاری از افراد نیاز به شیفت کاری دارند که با چرخه خواب و بیداری ایده آل آنها در تضاد است. اگر نمی توانید در برنامه کاری خود زمان استراحت اضافی داشته باشید، نکاتی را برای بیدار ماندن در شیفت های شب در نظر بگیرید.

بهداشت خواب خود را بهبود بخشید: بهداشت خواب در مورد پرورش عادات خوبی است که خواب آرام را تقویت می کند. برای بهینه سازی محیط اتاق خواب خود، تنظیم برنامه خواب ثابت، تنظیم دقیق روال قبل از خواب، و حذف هر گونه عادت در طول روز که خواب را دشوارتر می کند، برنامه ای شخصی سازی کنید.

با پزشک خود صحبت کنید: پزشکان و متخصصان خواب در کمک به افرادی که مشکلات خواب دارند، مجرب هستند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای بهبود خواب خود ایجاد کنید و نکات شخصی را برای مدیریت خستگی ناشی از کار ارائه دهید.

کالای خواب

همه موارد ذکر شده در بالا می تواند را می توان به عنوان یک راهکار خوب برای رفع کم خوابی و افزایش بهره‌وری در کار مد نظر قرار داد. اما در کنار همه موارد ، انتخاب و خرید کالای خواب مناسب و با کیفیت استاندارد ، میتواند استرس جسمی جذب و شما را در داشتن یک خواب آرام همراهی نماید. بالا بودن کیفیت کالای خواب ، یک خواب با زمان هرچند کوتاه را نیز میتواند برای شما توام با رفع خستگی به ارمغان آورد. و استرس های کاری و تنش های ناشی از آن در محیط کار را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

5/5 (1 نظر)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه