مقالات

علت دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه در خواب

دندان قروچه یا سائیدن دندان در شب

فشردن دندان ها و ساییدن دندان ها واکنش های غیر ارادی رایج نسبت به عصبانیت، ترس یا استرس هستند. در برخی افراد، این واکنش به طور مکرر در طول روز انجام می شود، حتی اگر به یک عامل استرس زا فوری پاسخ ندهند. این حرکت غیرارادی در فک صورت به دندان قروچه معروف است. دندان قروچه ممکن است در بیداری یا خواب اتفاق بیفتد، اما افراد کمتر متوجه می شوند که هنگام خواب دندان قروچه می کنند. به دلیل نیرویی که در طول دوره‌های دندان قروچه در خواب اعمال می‌شود، این بیماری می‌تواند خطرات جدی برای سلامت دندان‌ها و فک ایجاد کند و ممکن است برای کاهش تأثیر آن به درمان نیاز داشته باشید. اما استفاده از بالش های طبی و ارتوپدیک کالای خواب که براساس علمی و با توجه به آرگونومی بدن انسان طراحی و تولید شده اند تا حدود بسیار زیادی می توانند چنین رفتارهایی در خواب را کاهش دهند.

دندان قروچه خواب چیست؟

ساییدن دندان ها در خواب دندان قروچه گفته می شود که در طول خواب اتفاق می افتد و با حرکت ماهیچه های جونده مسئول جویدن مشخص می شود. دندان قروچه در خواب و دندان قروچه در بیداری به عنوان شرایط متمایز در نظر گرفته می شوند. حتی اگر عمل فیزیکی مشابه باشد. از بین این دو، دندان قروچه در بیداری شایع تر است.

اغلب برای افراد بسیار سخت تر است که بدانند هنگام خواب دندان قروچه می کنند، که تشخیص را چالش برانگیز می کند. فردی که در خواب است نمی تواند قدرت گاز گرفتن خود را درک کند، بنابراین ممکن است دندان های خود را محکم تر فشار دهد و دندان های خود را به هم بفشارد و تا 250 پوند نیروی به کار گیرد.

دندان قروچه در خواب

دندان قروچه در خواب چقدر شایع است؟

دندان قروچه خواب در کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر از افراد میانسال و مسن تر دیده می شود. به سختی می توان آمار دقیق تعداد افراد مبتلا به دندان قروچه خواب را بدست آورد زیرا بسیاری از افراد از اینکه شب ها دندان قروچه می کنند آگاه نیستند. آمارهای مربوط به دندان قروچه در خواب در کودکان به سختی مشخص می شود. مطالعات از حدود 6٪ تا نزدیک به 50٪ از کودکان را نشان می دهد که دندان قروچه در شب تجربه کنید. این حرکت غیر ارادی به محض درآمدن دندان ها می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین برخی از نوزادان و کودکان نوپا ممکن است دندان قروچه کنند.

اعتقاد بر این است که از جمله صحبت کردن در خواب، راه رفتن در خواب و شب ادراری خطر ابتلا به دندان قروچه در خواب را در کودکان افزایش می دهد. در نوجوانان، شیوع دندان قروچه در خواب حدود 15 درصد تخمین زده می شود. . این عارضه با افزایش سن کمتر رایج می شود، زیرا حدود 8 درصد از بزرگسالان میانسال و تنها 3 درصد از افراد مسن تصور می شود که دندان های خود را هنگام خواب به هم قروچه می کنند.

علائم دندان قروچه در خواب چیست؟

علامت اصلی دندان قروچه در خواب، فشردن و ساییدن غیر ارادی دندان ها در هنگام خواب است. حرکات شبیه جویدن است اما عموماً شامل نیروی بیشتری است. افراد مبتلا به دندان قروچه روز در طول شب دندان قروچه نمی کنند. در عوض، دوره‌هایی از فشردن و آسیاب کردن دارند که معمولاً تا یک ثانیه طول می‌کشد. فشردن دندان ها در افراد ممکن است در هر شب بسیار کم یا تا 100 قسمت داشته باشند. بنابراین فراوانی اپیزودها اغلب متناقض است و دندان قروچه ممکن است هر شب رخ ندهد.

مقداری حرکت دهان در طول خواب طبیعی است. تا 60 درصد از افراد گاه به گاه حرکاتی شبیه جویدن انجام می دهند که به عنوان فعالیت های ماهیچه جونده ریتمیک (RMMA) شناخته می شود، اما در افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب، این حرکات با فرکانس و نیروی بیشتری رخ می دهد. اکثریت دندان قروچه در خواب در اوایل چرخه خواب، در طی مراحل 1 و 2 خواب غیر REM رخ می دهد. درصد کمی از اپیزودها ممکن است در طول خواب REM ایجاد شوند.

برای افرادی که در شب دندان قروچه می کنند طبیعی است که از این رفتار آگاه نباشند مگر اینکه یکی از اعضای خانواده یا شریک رختخواب به آنها گفته باشد. با این حال، برخی از علائم می تواند نشانه ای از دندان قروچه در خواب باشد.

درد فک و گردن دو علامت شایع دندان قروچه هستند. درد به دلیل سفت شدن این عضلات در طول دوره های دندان قروچه ایجاد می شود. سردردهای صبحگاهی که شبیه سردردهای تنشی هستند یکی دیگر از علائم بالقوه ساییدن دندان ها به شمار می روند. آسیب غیر قابل توضیح به دندان ها همچنین می تواند نشانه ای از فشردن و ساییدن دندان ها در شب باشد.

دندان قروچه در خواب

عواقب دندان قروچه در خواب چیست؟

عواقب طولانی مدت دندان قروچه در خواب می تواند شامل آسیب قابل توجهی به دندان ها باشد. دندان ها ممکن است دردناک، فرسوده و متحرک شوند. تاج های دندانی، پرکردگی ها و ایمپلنت ها نیز ممکن است آسیب ببینند. دندان قروچه می تواند خطر مشکلات مفصلی که فک پایین را به جمجمه متصل می کند، که به عنوان مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شناخته می شود، افزایش دهد. همچنین سائیدن دندان ها به هم می تواند باعث مشکل در جویدن، درد مزمن فک، صداهای صدا زدن یا کلیک کردن، قفل شدن فک و سایر عوارض شود.

همه افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب عوارض جدی ندارند. وسعت علائم و عواقب درازمدت به شدت فشار دندان ها و فک بستگی دارد. تراز بودن دندان‌های فرد، رژیم غذایی او و اینکه آیا بیماری‌های دیگری مانند بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) می‌تواند روی دندان‌ها تأثیر بگذارد یا خیر. همه و همه می تواند در ساییدن دندان ها به هم تاثیر داشته باشد. دندان قروچه در شب نیز می تواند بر شریک رختخواب تأثیر بگذارد. سروصدای ناشی از فشردن و ساییدن ممکن است آزاردهنده باشد و خواب آرام را برای فردی که در رختخواب مشترک است دشوارتر کند.


 

چرا در شب دندان قروچه می کنم؟

عوامل متعددی بر خطر دندان قروچه در خواب تأثیر می‌گذارند، بنابراین شناسایی یک علت واحد برای دندان قروچه کردن افراد دشوار است. با این حال، عوامل خطر خاصی با احتمال بیشتر دندان قروچه در خواب مرتبط هستند.

  • سطوح استرس بالا: استرس یکی از مهمترین عوامل خطر است. فشردن دندان ها هنگام مواجهه با موقعیت های منفی یک واکنش رایج است که می تواند به دوره های دندان قروچه در خواب نیز منتقل شود. همچنین اعتقاد بر این است که دندان قروچه با سطوح بالاتری از اضطراب مرتبط است.
  • ژنتیک: محققان تشخیص داده‌اند که دندان قروچه در خواب دارای یک جزء ژنتیکی است و می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به دندان قروچه خواب یکی از اعضای نزدیک خانواده خود را دارند که این عارضه را نیز تجربه کرده است.
  • الگوهای خواب نامنظم: به نظر می رسد دوره های دندان قروچه با تغییر الگوی خواب یا برانگیختگی های کوچک از خواب مرتبط باشد. بیشتر دندان قروچه با افزایش فعالیت مغز و ضربان قلب در خواب و جریان خون در عروق انجام می شود. این ممکن است بین دندان قروچه خواب و آپنه انسدادی خواب (OSA)، که باعث وقفه موقت خواب ناشی از نقص در تنفس می شود. ارتباط داشته باشد.
  • سبک زندگی: عوامل متعدد دیگر با دندان قروچه خواب از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف کافئین، افسردگی، و خروپف مرتبط است. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر ارتباطات بالقوه و چگونگی تأثیر این عوامل بر روی دندان قروچه در خواب مورد نیاز است.
  • داروها: تحقیقات نشان می دهد که برخی داروها، از جمله مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، آمفتامین ها، و داروهای ضد روان پریشی ممکن است خطر ابتلا به دندان قروچه در خواب را افزایش دهند. مهم است که دوز و عوارض جانبی احتمالی هر دارویی را با پزشک خود در میان بگذارید.

دندان قروچه در خواب چگونه تشخیص داده می شود؟

دندان قروچه در خواب توسط یک پزشک یا یک منبع مورد اعتماد دندانپزشک تشخیص داده می شود، اما روند تشخیصی بسته به نوع متخصص بهداشتی که مراقبت را ارائه می دهد می تواند متفاوت باشد. مطالعه یک شبه در کلینیک خواب، معروف به پلی سومنوگرافی، قطعی ترین راه است برای تشخیص دندان قروچه در خواب است. با این حال، پلی سومنوگرافی می تواند زمان بر و پرهزینه باشد و ممکن است در موارد خاص ضروری نباشد. پلی سومنوگرافی می تواند سایر مشکلات خواب مانند OSA را شناسایی کند، بنابراین ممکن است به ویژه زمانی مفید باشد که فردی مشکلات خواب متنوعی داشته باشد.

دندان قروچه در خواب

برای بسیاری از افراد، وجود علائمی مانند آسیب دندان و درد فک همراه با گزارش دندان قروچه از طرف شریک رختخواب ممکن است برای تعیین اینکه فرد مبتلا به دندان قروچه در خواب است کافی باشد. تست‌های مشاهده‌ای در خانه می‌توانند نشانه‌های دندان قروچه را بررسی کنند، و این آزمایش‌ها نسبت به پلی‌سومنوگرافی قطعی‌تر هستند.

فروشگاه کالای خواب

درمان دندان قروچه در خواب چیست؟

هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند به طور کامل دندان قروچه را در طول خواب از بین ببرد یا آن را درمان کند، اما چندین روش می تواند دوره ها را کاهش دهد و آسیب به دندان ها و فک را محدود کند. برخی از افرادی که دندان قروچه می کنند هیچ علامتی ندارند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. سایر افراد ممکن است علائم یا خطر بیشتری برای مشکلات طولانی مدت داشته باشند و در این موارد معمولاً درمان ضروری است.

بهترین درمان برای دندان قروچه خواب بسته به فرد متفاوت است و همیشه باید توسط یک پزشک یا دندانپزشک نظارت شود که بتواند مزایا و معایب درمان را در شرایط خاص بیمار توضیح دهد.

کاهش استرس

سطوح بالای استرس در هنگام بیداری و خواب به دندان قروچه کمک می کند، بنابراین اقداماتی برای کاهش و مدیریت استرس ممکن است به طور طبیعی به کاهش دندان قروچه کمک کند. کاهش قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا میتواند برا رفع این مشکل ایده آل باشد، اما البته حذف کامل استرس غیرممکن است. در نتیجه، بسیاری از رویکردها بر مبارزه با پاسخ های منفی به استرس به منظور کاهش تأثیر آن تمرکز می کنند.

دندان قروچه در خواب

تکنیک‌هایی برای قالب‌بندی مجدد افکار منفی جزئی از درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی (CBT-I)، نوعی گفتگو درمانی برای بهبود خواب است که ممکن است اضطراب و استرس را نیز برطرف کند. بهبود بهداشت خواب و به کارگیری تکنیک های آرام سازی می تواند مزایای بیشتری برای به خواب رفتن راحت تر داشته باشد.

داروها

داروها به برخی از افراد در کاهش دندان قروچه در خواب کمک می کنند. بیشتر این داروها با تغییر مواد شیمیایی مغز برای کاهش فعالیت ماهیچه‌ای درگیر در دندان قروچه عمل می‌کنند. تزریق بوتاکس روش دیگری برای محدود کردن حرکت عضلات است و در موارد شدیدتر دندان قروچه در خواب موثر است.

داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که آنها را برای برخی بیماران نامناسب یا استفاده طولانی مدت از آنها را دشوار کند. مهم است که قبل از مصرف هر دارویی برای دندان قروچه خواب با یک پزشک صحبت کنید تا به بهترین شکل از مزایای بالقوه و عوارض جانبی آن مطلع شوید.

دهان گیر

انواع مختلفی از دهان‌گیرها و محافظ‌های دهان، که گاهی اوقات محافظ‌های شب نامیده می‌شوند، برای کاهش آسیب دندان‌ها و دهان که ممکن است به دلیل دندان قروچه در خواب رخ دهد، استفاده می‌شوند.

اسپلینت‌های دندانی می‌توانند دندان‌ها را بپوشانند تا مانعی در برابر اثرات مضر ساییدن وجود داشته باشد. آتل ها اغلب توسط دندانپزشک مخصوص دهان بیمار طراحی می شوند اما بدون نسخه نیز فروخته می شوند. آنها ممکن است فقط بخشی از دندان ها را بپوشانند یا ناحیه وسیع تری مانند کل ردیف های بالایی یا پایینی دندان ها را بپوشانند.

دندان قروچه در خواب

انواع دیگر اسپلینت ها و دهانی ها، از جمله دستگاه های پیشرفته فک پایین (MAD) برای تثبیت دهان و فک در یک موقعیت خاص و جلوگیری از فشردن و ساییدن کار می کنند. MAD ها با نگه داشتن فک پایین به سمت جلو عمل می کنند و معمولاً برای کاهش خروپف مزمن استفاده می شوند.

تسکین علائم

یکی دیگر از اجزای درمان، تسکین علائم برای مقابله بهتر با دندان قروچه خواب است. پرهیز از آدامس و غذاهای سفت می تواند حرکات دردناک فک را کاهش دهد. کمپرس داغ یا کیسه یخ که روی فک اعمال می شود ممکن است باعث تسکین موقت درد شود.

تمرینات صورت به برخی از افراد کمک می کند تا درد فک یا گردن خود را کاهش دهند. آرامش صورت و ماساژ ناحیه سر و گردن ممکن است تنش عضلانی را بیشتر کاهش دهد. یک پزشک یا دندانپزشک ممکن است بتواند تمرینات خاصی را پیشنهاد کند یا به یک فیزیوتراپ با تجربه یا ماساژ درمانگر ارجاع دهد.

کالای خواب سیدخندان

در کنار همه مواردی که در بالا ذکر شد ، استفاده از کالای خواب استاندارد و با کیفیت که در راستای سلامت انسان ها تولید و بفروش می رسد می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش و یا رفع چنین رفتارهایی در خواب داشته باشد. یک بالش طبی کالای خواب و یا تشک طبی فنری که در هنگام خواه سر ، گردن و ستون فقرات را بخوبی پوشش داده و آنها را در حالت صحیح خود نگه می دارند موجب می شوند مغز تنش های کمتری را در خواب دریافت داشته در نتیجه از بروز رفتارهایی چون ساییدن دندان ها ، حرف زدن در خواب ، خروپف و غیره جلوگیری بعمل آورد.

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه