مقالات

خواب خوب برای سلامتی

Good sleep for health

خواب خوب برای سلامتی

گاهی اوقات، سرعت زندگی مدرن به سختی به شما فرصت استراحت و آرامش می دهد. فشارهای کاری و دغدغه های روزمره می تواند خواب خوب شبانه را مانند یک رویا به نظر برساند. یک خواب خوب عملکرد مغز، خلق و خو و سلامت شما را بهبود می بخشد و باعث می شود که روحیه خوبی برای شروع روز کاری داشته باشید. اما خوابی که بتواند نیاز های جسم و روان ما را به خوبی تامین نماید نیاز به کالای خواب با کیفیت و استاندارد، رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش دارد.

نداشتن خواب کافی و با کیفیت به طور منظم خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و اختلالات ذهنی و جسمی را افزایش می دهد. این موارد از بیماری های قلبی و سکته مغزی گرفته تا چاقی و زوال عقل را شامل می شود.

خواب خوب

دکتر ماریشکا براون، کارشناس خواب در NIH می گوید که خواب خوب صرفاً ساعاتی نیست که در رختخواب می گذرانید. او توضیح می دهد، خواب سالم شامل سه چیز عمده است :

  1. یکی این است که در طول شبانه روز چقدر می‌خوابید
  2. یکی دیگر از موارد کیفیت خواب این است که خوابی بی وقفه و با طراوت داشته باشید.
  3. آخرین مورد نیز داشتن یک برنامه خواب ثابت است.

افرادی که در شیفت شب کار می کنند یا برنامه کاری و زندگی نامنظمی دارند ممکن است خواب با کیفیت را چالش برانگیز بدانند. بخصوص در زمان‌های استرس شدید و سختی ها (همانند همه‌گیری کرونا) این عوامل می‌تواند روال عادی خواب ما را مختل کند. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود خواب و فراهم نمودن یک خواب خوب برای سلامتی خود انجام دهید. و ما در فروشگاه کالای خواب تلاش میکنیم که اطلاعات شما را در خصوص خواب و کیفیت آن ، بالا برده تا برای سلامت جسم و روان شما کمکی انجام داده باشیم.

 

خواب خوببرای بهبود وضعیت جسمی خود بخوابید

چرا باید بخوابیم؟ دکتر مایکن ندرگارد، که در دانشگاه روچستر بروی خواب مطالعه می‌کند، می‌گوید: مردم اغلب فکر می‌کنند که خواب فقط زمانی است که یک مغز خسته استراحت ‌کند. او می گوید: اما این اشتباه است. در حالی که خواب هستید، مغز شما کار می کند. برای مثال، خواب به مغز شما برای یادگیری، به خاطر سپردن و خلق کردن کمک می کند.

ندرگارد و همکارانش بر اساس مطالعات و پژوهش هایی که داشتند ، دریافتند که مغز دارای یک سیستم پاکسازی است که سموم را در طول خواب از بدن جمع آوری و برای دفع آماده می کند. او توضیح می‌دهد: وقتی می‌خوابیم، عملکرد مغز کاملاً تغییر می‌کند. “تقریباً مانند کلیه می شود و فعالیت میکند تا مواد زائد را از سیستم بدن خارج کند.” تیم او در آزمایش هایی که بروی موش ها داشتند به این نتیجه رسیدند که سیستم پاکسازی مغز برخی از پروتئین های مرتبط با بیماری آلزایمر را حذف می کند. این سموم در طول خواب دو برابر سریعتر از مغز خارج می شدند.

دکتر کنت رایت جونیور، محقق خواب در دانشگاه کلرادو، می گوید: همه چیز از رگ های خونی گرفته تا سیستم ایمنی از خواب به عنوان عاملی مهم و یک زمان حیاتی برای ترمیم سلول ها و سایر اعضاء بدن استفاده می کند. او توضیح می دهد: فرآیندهای ترمیم خاصی وجود دارد که بیشتر یا به طور مؤثر در طول خواب در بدن رخ می دهد.” و اگر یک نفر به اندازه کافی نخوابد، این فرآیندها مختل خواهند شد.”

حقایق خواب

میزان خواب مورد نیاز شما با افزایش سن تغییر می کند. کارشناسان توصیه می کنند که خواب خوب برای سلامتی کودکان در سن مدرسه حداقل 9 ساعت در شب و نوجوانان بین 8 تا 10 ساعت وقت دارند. بیشتر بزرگسالان به حداقل هفت ساعت یا بیشتر در هر شب نیاز دارند.

در مورد خواب سوء تفاهم های زیادی وجود دارد. یکی این است که بزرگسالان با افزایش سن به خواب کمتری نیاز دارند. این درست نیست افراد مسن هنوز به همان مقدار نیاز دارند. اما کیفیت خواب می تواند با افزایش سن بدتر شود. افراد مسن نیز بیشتر احتمال دارد از داروهایی استفاده کنند که خواب را مختل می کند.

یکی دیگر از افسانه های خواب این است که شما می توانید در روزهای تعطیل خود به خواب بروید و کمبود خواب خود را تامین نمایید. محققان دریافته اند که تا حد زیادی اینطور نیست. رایت می گوید: اگر یک شب بد بخوابید و چرت بزنید یا شب بعد بیشتر بخوابید، این می تواند برای شما مفید باشد. اما اگر به اندازه یک هفته کم بخوابید، تعطیلات آخر هفته برای شما کافی نیست. و نمیتوان این مورد را به عنوان یک رفتار سالم برای خواب دانست.

در یک مطالعه اخیر، رایت و تیمش افرادی را که به طور مداوم کمبود خواب داشتند، بررسی کردند. و آنها را با افراد کم خواب مقایسه کردند که در آخر هفته می خوابند. هر دو گروه از افراد در اثر کمبود خواب، وزن اضافه کردند. توانایی بدن آنها برای کنترل سطح قند خون نیز بدتر شد. در نتیجه خواب آخر هفته کمکی به بهبود سلامتی و رفع خستگی های روزمره نکرد.

براون می گوید از طرف دیگر، برای بزرگسالان، خواب بیشتر همیشه بهتر نیست. او توضیح می‌دهد: اگر بیش از 9 ساعت در شب می‌خوابید و هنوز احساس سرحالی نمی‌کنید، ممکن است یک مشکل پزشکی زمینه‌ای در بدن شما وجود داشته باشد.

اختلالات خواب

برخی افراد بدون توجه به اینکه در طول شبانه روز چقدر تلاش می کنند، شرایطی دارند که مانع از خواب کافی و با کیفیت برای آنها می شود. و منجر می شود که خواب خوب برای سلامتی نداشته باشند. به این مشکلات اختلالات خواب می گویند.

شایع ترین اختلال خواب، بی خوابی است. براون می‌گوید: بی‌خوابی زمانی است که مکرراً در خوابیدن و/یا در خواب ماندن با مشکل مواجه می‌شوید. این اتفاق علی رغم وجود داشتن زمان کافی برای خواب و محیط خواب مناسب رخ می دهد. و می تواند باعث شود که در طول روز احساس خستگی یا بی قراری کنید.

بی‌خوابی می‌تواند کوتاه‌مدت باشد، که در آن افراد برای چند هفته یا چند ماه تلاش می‌کنند تا بخوابند. براون می گوید: تعداد زیادی از افراد دیگر در طول همه گیری کرونا این بیماری را تجربه کرده اند. بی خوابی طولانی مدت سه ماه یا بیشتر طول می کشد.

گرفتگی تنفسی در خواب یکی دیگر از اختلالات رایج خواب است. در گرفتگی تنفسی خواب، راه هوایی فوقانی در طول خواب مسدود می شود. این عمل جریان هوا را کاهش می دهد یا متوقف می کند، که باعث بیدار شدن چندین باره افراد در طول شب می شود. این وضعیت می تواند خطرناک باشد. و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به بروز سایر مشکلات سلامتی شود..

یکی از بهترین روش هایی که می تواند گرفتگی تنفسی را در هنگام خواب رفع نماید و یا کاهش دهد و یک خواب خوب برای سلامتی  شما را تامین نماید، استفاده از بالش های فوم هوشمند است. در این نوع بالش ها بکارگیری فوم هوشمند باعث شده است که در هنگام خواب ، این فوم با توجه به حرارت بدن ، بخصوص ناحیه سر و گردن شکل بگیرد و با جابجایی سر ، شکل آن تغییر یابد. در نتیجه از بروز انسداد و گرفتگی مسیر های تنفسی جلوگیری میکند و بدن به راحتی میتواند فعالیت تنفسی خود را انجام دهد.

کالای خواب

اگر مشکل خواب دارید، با همکاران ما در فروشگاه کالای خواب سید خندان تماس حاصل نمایید. ما برای راحتی خواب شما انواع تشک های طبی و فنری و تشک های فوم را موجود داریم که به راحتی میتوانند با حالت بدن شما شکل گرفته و باعث ایجاد ارامش در شما و خوابتان شود. قطعاً استفاده از کالای خواب استاندارد که با اصول علمی طراحی و تولید شده است میتواند موجبات یک خواب آرام و در پی آن سلامت جسم و ذهن شما را فراهم آورد.

خواب خوب برای سلامتی

خوب بخوابید ? ? ?

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه