مقالات

ضربان قلب طبیعی در خواب چقدر است؟

ضربان قلب در خواب

ضربان قلب طبیعی در خواب چقدر است؟

ضربان قلب شما در طول روز بر اساس سطح فعالیت و احساسات در نوسان است. استرس و ورزش می تواند ضربان قلب را افزایش دهد، در حالی که خواب می تواند آن را کاهش دهد. ضربان قلب طبیعی هنگام خواب اغلب بین 40 تا 50 ضربه در دقیقه (bpm) است، اگرچه این میزان نیز میتواند با توجه به سن ، شرایط جغرافیای زندگی، ژنتیک و غیره بین افراد متغیر باشد.

ما در مورد آنچه که ضربان قلب خواب طبیعی برای هر محدوده سنی در نظر گرفته می‌شود، صحبت می‌کنیم، همچنین علائمی را به اشتراک می‌گذاریم که باید مراقب آن باشیم که ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

میانگین ضربان قلب

ضربان قلب می تواند در طول استراحت، ورزش و خواب متفاوت باشد. برای بیشتر بزرگسالان، ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه در نظر گرفته می شود. اگرچه این محدوده می تواند متفاوت باشد و به عوامل متعددی بستگی دارد. مردان بالغ معمولاً ضربان قلب کمتری دارند.

ضربان قلب خارج از این محدوده ممکن است هنوز در شرایط خاص سالم در نظر گرفته شود. برای مثال، ورزشکاران و افراد دارای آمادگی جسمانی ممکن است در حالت استراحت تا 30 ضربه در دقیقه کمتر ضربان قلب داشته باشد. پزشکان می توانند به شما کمک کند تا ارزیابی کنید که آیا ضربان قلب در حالت استراحت برای شما سالم است یا خیر.

کالای خواب سیدخندان را می توان تنها فروشگاهی در سطح کشور عنوان کرد که در کنار فروش انواع محصولات مرتبط با خواب اعم از پتو ، بالش پر و بالش الیاف ، تشک طبی ، سرویس روتختی ، لحاف و ملحفه و غیره ، اقدام به ترجمه و تالیف مقالات در حوزه خواب و موارد مربوط نموده است تا شما مشتریان محترم علاوه بر یک خرید کالای خواب خوب ، بتوانید سطح علمی و اطلاعات عمومی خود را نیز بالا برده تا یک زندگی سالم توام با آرامش داشته باشید. هدف اصلی ما سلامت و تندرستی شماست.

ضربان قلب در حالت استراحت با افزایش سن کاهش می یابد. برای مثال، یک مطالعه بزرگ نشان داد که حد بالای میانگین ضربان قلب در حالت استراحت برای بزرگسالان 18 تا 45 سال 110 ضربه در دقیقه، برای افراد بین 45 تا 60 سال 100 ضربه در دقیقه و برای افراد بالای 60 سال 95 ضربه در دقیقه است. میانگین ضربان قلب در حالت استراحت برای بزرگسالان سالم، طبق جدول زیر در درست ترین حالت خود قرار دارد :

سن افراد

ضربان قلب معمولی هنگام بیداری
18-20 سال

21-30 سال

31-40 سال

41-50 سال

51-60 سال

61-70 سال

71-80 سال

68-96 ضربان در دقیقه

65-95 ضربه در دقیقه

63-94 ضربان در دقیقه

61-90 ضربه در دقیقه

60-87 ضربه در دقیقه

60-86 ضربه در دقیقه

63-85 ضربه در دقیقه

ضربان قلب معمولی در طول ورزش

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) توصیه می‌کند برای تمرین‌های با شدت متوسط، ضربان قلب می بایست بین 64 تا 76 درصد و حداکثر ضربان قلب و برای تمرین‌های با شدت بالا بین 77 تا 93 درصد باشد.

شما می توانید در هنگام ورزش کردن حداکثر ضربان قلب خود را با کم کردن سن خود از 220 تخمین بزنید. برای مثال، حداکثر ضربان قلب برای یک فرد 50 ساله 170 ضربه در دقیقه و برای یک فرد 20 ساله 200 ضربان در دقیقه تخمین زده می شود. این بدان معنی است که فرد 20 ساله ممکن است بخواهد ضربان قلب خود را بین 128 تا 152 ضربان در دقیقه در طول یک تمرین با شدت متوسط، یا بین 154 تا 186 ضربان در دقیقه برای یک تمرین با شدت بالا هدف قرار دهد.

با این حال، فاکتورهای دیگری وجود دارد که باید هنگام محاسبه ضربان قلب در نظر بگیرید. برای تعیین خطرات احتمالی قبل از انجام ورزش شدید، مهم است که با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

میانگین ضربان قلب در هنگام خواب

در طول خواب، طبیعی است که ضربان قلب یک فرد کمتر از محدوده ضربان قلب معمولی در حالت استراحت باشد. بین 40 تا 50 ضربه در دقیقه (bpm) یک ضربان قلب خواب متوسط برای بزرگسالان در نظر گرفته می شود، اگرچه این میزان می تواند بسته به عوامل متعددی متفاوت باشد.

ضربان قلب معمولی برای کودکان

کودکان معمولاً ضربان قلب بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند. با بزرگتر شدن کودک، ضربان قلب او به تدریج کاهش می یابد. محدوده های خاص برای ضربان قلب ایده آل در حالت استراحت در کودکان ممکن است متفاوت باشد. ضربان قلب معمول در حال استراحت برای کودکان بر اساس صدک های 10 تا 90 در یک بررسی متا از نزدیک به 60 مطالعه منبع مورد اعتماد طبق روال زیر بدست آمده است.

سن کودک ضربان قلب معمولی هنگام بیداری
نوزاد

0-3 ماه

3-6 ماه

6-9 ماه

9-12 ماه

12-18 ماه

18-24 ماه

2-3 سال

3-4 سال

4-6 سال

6-8 سال

8-12 سال

12-15 سال

15-18 سال

107-148 ضربه در دقیقه

123-164 ضربه در دقیقه

120-159 ضربه در دقیقه

114-152 ضربه در دقیقه

109-145 ضربه در دقیقه

103-140 ضربه در دقیقه

98-135 ضربه در دقیقه

92-128 ضربه در دقیقه

86-123 ضربه در دقیقه

81-117 ضربه در دقیقه

74-111 ضربه در دقیقه

67-103 ضربه در دقیقه

62-96 ضربه در دقیقه

58-92 ضربه در دقیقه

تحقیقات نشان می دهد که مانند بزرگسالان، ضربان قلب کودکان معمولاً در طول خواب کمتر است. به عنوان مثال، در حالی که کودکان 6 تا 8 ساله ممکن است ضربان قلب در حالت استراحت 74 تا 111 ضربان در دقیقه در هنگام بیداری داشته باشند، ضربان قلب خواب آنها ممکن است بین 67 تا 89 ضربه در دقیقه باشد. کودکان دختر، کودکان کوچکتر و کودکان چاق معمولا خواب سریع تری دارند.

ضربان قلب در خواب

خرید کالای خواب با کیفیت که از مواد اولیه مرغوب تولید شده باشند می تواند تضمین کننده خواب آرام و راحت کودکان شما باشد. انواع سرویس روتختی کودک موجود در فروشگاه کالای خواب سیدخندان ، تولید شده از نخ کتان طبیعی بوده و از بروز هرگونه حساسیت و آلرژی جلوگیری میکند.

پینگ ضربان قلب

ضربان قلب در طول خواب چگونه تغییر می کند؟

به طور کلی ضربان قلب در خواب کندتر از زمانی است که فرد بیدار است. با این حال، ضربان قلب نیز با چرخه چرخه خواب در مراحل مختلف خواب تغییر می کند. در اولین مراحل خواب سبک، ضربان قلب شروع به کند شدن می کند. در طول خواب عمیق، ضربان قلب به پایین ترین حد خود می رسد. در خواب با حرکات سریع چشم (REM)، ضربان قلب ممکن است تا ضربان قلب مشابه زمانی که بیدار هستید افزایش یابد.

در طول خواب حرکت غیر سریع چشم (NREM) که به محافظت در برابر حوادث قلبی عروقی کمک می کند باعث می شود که اکثر مردم زمانی ضربان قلب آرام تری را تجربه کنند. در مقابل، خواب REM اغلب با دوره های فعالیت بالاتر مشخص می شود. در حالی که این امر طبیعی تلقی می شود، محققان بر این باورند که افزایش فعالیت در طول خواب REM می تواند توضیح دهد که چرا افراد آسیب پذیر اغلب حملات قلبی و سایر رویدادها را در ساعات اولیه صبح تجربه می کنند، که معمولاً بیشتر در خواب REM صرف می شود.

مشکلات خواب می تواند تأثیرات منفی بر سلامت قلب و عروق شما داشته باشد، ضربان قلب شما را افزایش دهد و به افزایش فشار خون کمک کند. اختلالاتی مانند آپنه خواب، حرکات دوره ای اندام یا اختلال در نوبت کاری که با خواب تداخل می کنند، با احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند.

چه چیزی می تواند بر ضربان قلب در خواب تأثیر بگذارد؟

عوامل متعددی می توانند بر ضربان قلب در خواب تأثیر بگذارند. به استثنای خواب REM، ضربان قلب شما معمولاً در طول خواب باید کمتر از زمانی باشد که بیدار هستید. ضربان قلب بالا با طولانی تر شدن زمان به خواب رفتن و تجربه کیفیت خواب پایین تر و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

استرس و اضطراب در خواب : اضطراب منجر به افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود. استرس و اضطراب طولانی مدت می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. در طول خواب، خواب ضعیف به نوبه خود می تواند بر ضربان قلب و فشار خون در طول روز تأثیر منفی بگذارد.

رفتارهای خواب : بهداشت نامناسب خواب نیز می تواند به افزایش ضربان قلب در خواب کمک کند. یک مطالعه نشان داد که تغییر زمان خواب فقط 30 دقیقه بعد می تواند ضربان قلب در حالت استراحت را افزایش دهد. در طول خواب، با اثراتی که تا روز بعد ادامه دارد. کابوس های شبانه و بیدار شدن در نیمه شب نیز می توانند ضربان قلب خواب شما را افزایش دهند.

بارداری : با پیشرفت بارداری، ضربان قلب ممکن است افزایش یابد، زیرا برای تامین اکسیژن و مواد مغذی حیاتی برای جنین در حال رشد سازگار می شود منبع مورد اعتماد.

ورزش : ورزش و فعالیت بدنی منظم ممکن است به کاهش ضربان قلب در حالت استراحت و تقویت سلامت قلب کمک کند.

عوامل دیگر: بیمار بودن با تب می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد. برخی از داروها نیز ممکن است ضربان قلب را افزایش دهند. کافئین و ورزش نیز می توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند.

ضربان قلب در خواب

افزایش ضربان قلب همیشه دلیلی برای اورژانس نیست. ضربان قلب می تواند به دلایل طبیعی، از استرس گرفته تا ورزش، به طور موقت افزایش یابد و به خودی خود کند شود. با این حال، اگر همچنان بالا بماند، با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید. در برخی موارد، ضربان قلب بالا می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

ضربان قلب کم خواب

ضربان قلب کمتر می تواند مانند ورزشکاران نشان دهنده سلامت قلب باشد، اما همیشه اینطور نیست. برادی کاردی، که بیشتر در افراد مسن دیده می شود، ضربان قلب در حالت استراحت را توصیف می کند که زیر 60 ضربه در دقیقه (bpm) است.

تعدادی از شرایط سلامتی می تواند به کاهش ضربان قلب کمک کند، از جمله بیماری قلبی، تب روماتیسمی، بیماری لایم و آپنه خواب. برخی مواد و داروها نیز ممکن است باعث کاهش ضربان قلب شوند. بیماری های زمینه ای مانند بی اشتهایی، کم کاری تیروئید و آپنه خواب گاهی اوقات می توانند به کاهش ضربان قلب کمک کنند.

چه زمانی ضربان قلب خطرناک است؟

ضربان قلب اگر مرتباً بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی باشد می تواند خطرناک باشد، اما بستگی به شرایط دارد. به عنوان مثال، ضربان قلب پایین به طور مداوم می تواند در یک ورزشکار سالم باشد، اما نشانه ای از یک مشکل اساسی در یک فرد مسن یا فردی که سبک زندگی بی تحرک دارد. افزایش کوتاه ضربان قلب در هنگام استرس یا فعالیت بدنی طبیعی است، اما ضربان قلب در خواب و در حالت استراحت که به طور مداوم بالاتر از حد متوسط است می تواند نشان دهنده بیماری قلبی یا مشکل تیروئید باشد.

علائمی مانند سرگیجه، سبکی سر، یا غش می تواند نشانه هایی باشد که ضربان قلب خیلی بالا یا خیلی پایین است. ضربان قلب بالا همچنین ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس یا تپش قلب ایجاد کند. ضربان قلب پایین ممکن است باعث خستگی، مشکل در ورزش یا مه مغزی شود. دانستن ضربان قلب معمولی می تواند به شما کمک کند زمانی که از الگوی طبیعی خود خارج می شود آگاه شوید.

ضربان قلب در خواب

چگونه می توانید ضربان قلب خواب خود را اندازه گیری کنید؟

برای اندازه گیری ضربان قلب در خواب خود در خانه می توانید از ساعت هوشمند استفاده کنید. برخی از شرکت ها نیز شروع به ارائه حسگرهای هوشمندی کرده اند که در تختخواب ادغام می شوند. اگر پزشک تشخیص دهد که شما مشکوک به اختلال خواب هستید، ممکن است یک آزمایش ضربان قلب در خواب در آزمایشگاه یا در خانه با تجهیزات حرفه‌ای که ضربان قلب دقیق‌تری را نشان می‌دهد، برای شما تجویز نماید.

برای محاسبه ضربان قلب در حالت استراحت در طول روز، نوک انگشت اشاره و انگشت میانی خود را به آرامی روی شریان گردن، قفسه سینه یا داخل مچ فشار دهید. ضربان قلب خود را برای 30 ثانیه بعدی بشمارید و در دو ضرب کنید.

استفاده از تشک طبی فنری که بر اساس اصول علمی و شناخت ارگونومی بدن انسان ها طراحی و تولید شده است ، می تواند در طول خواب بدن و بخصوص نواحی منحنی بدن را بطور کامل پوشش داده و از بروز گرفتگی های عضلانی جلوگیری میکند. در نتیجه ضربان قلب در خواب نرمالی داشته و به راحتی خون را به تمام بدن پمپاژ نماید. تا شما یک خواب آرام را تجربه نمایید.

نکاتی برای مدیریت ضربان قلب

برای تغییر ضربان قلب خواب و بهبود سلامت کلی قلب، این نکات را امتحان کنید:

  • بهتر بخوابید: از یک برنامه خواب منظم پیروی کنید و حداقل هفت ساعت در روز بخوابید.
  • کاهش استرس و اضطراب: یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق، یا آرام سازی پیشرونده عضلانی ممکن است به ایجاد حالت آرامش همراه با تنفس آهسته و ضربان قلب کمتر کمک کند.
  • به طور منظم ورزش کنید: آمادگی جسمانی با کاهش ضربان قلب در حالت استراحت مرتبط است.
  • اجتناب از نیکوتین و کافئین: نیکوتین و کافئین می توانند باعث تپش قلب شوند.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: برای کمک به کنترل ضربان قلب و سلامت کلی قلب منبع مورد اعتماد
  • ممکن است بخواهید بیشتر آجیل، دانه ها و ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و کلسترول و چربی های اشباع شده را کاهش دهید.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید؟

اگر در مورد ضربان قلب خود نگرانی دارید، یا به نظر می رسد بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی است، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا یک بیماری زمینه‌ای است که به ضربان قلب شما کمک می‌کند یا خیر، و گزینه‌های درمانی، تغییر شیوه زندگی، و تغییر در داروها را برای نزدیک‌تر کردن آن به سطوح طبیعی پیشنهاد کنند.

همچنین به پزشک خود اطلاع دهید که آیا مرتباً ضربان قلب نامنظم را تجربه می کنید یا اگر ضربان قلب شما پس از استراحت یا تنفس عمیق به حالت عادی باز نمی گردد. اگر علائم دیگری مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب یا احساس ضعف را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. کسانی که دیابت، فشار خون یا کلسترول بالا دارند باید ضربان قلب خود را به دقت کنترل کنند.

کالای خواب سیدخندان

تیم پشتیبانی کالای خواب سیدخندان متشکل از نویسندگان، ویراستاران، و کارشناسان پزشکی به شدت هر مقاله را ارزیابی می کند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات دقیق است و منحصراً به منابع معتبر استناد می کند. ما مرتباً ارزیابی می کنیم که چگونه محتوای این مقاله با ادبیات علمی فعلی و توصیه های متخصصان مطابقت دارد تا به روزترین تحقیقات را ارائه دهیم.

1/5 (1 نظر)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه