مقالات

علل و خطرات خروپف و روش های درمان آن

علل و خطرات خروپف و روش های درمان آن

خروپف چیست؟

خروپف به صدای خرخر یا غرغر برخی افراد در هنگام خواب گفته میشود که یک بیماری شایع است و میتواند خواب فرد و اطرافیانش را مختل سازد. زمانی اتفاق می افتد که انسدادی در راه هوایی وجود داشته و در نتیجه هوا نتواند به راحتی از بینی یا دهان عبور کند.

اگر شما نیز با این مشکل سر و کار دارید و خروپف باعث ایجاد اختلال در خواب خوب و راحت شما و اطرافیانتان میشود، پس در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا با عوامل موثر بر خروپف و همچنین راه های پیشگیری از آن آشنا شوید.

علائم و صداهای خروپف چیست؟

صدای خروپف از فردی به فرد دیگر میتواند متفاوت باشد. برخی صداها ممکن است ارتعاشات آرام، برخی دیگر مانند سوت زدن و بعضی ها شبیه به غریدن باشد.

افرادی که خروپف میکنند ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  1. چرخیدن و پهلو به پهلو شدن در هنگام خواب
  2. بیدار شدن با گلو درد یا خشکی گلو
  3. احساس خستگی و سردرد در طول روز
  4. احساس بد خلقی یا تحریک پذیری
  5. مشکل داشتن در تمرکز

علائم و صداهای خروپف

چه چیزهایی سبب ایجاد خروپف میشوند؟

وقتی نفس میکشید، هوا از طریق بینی، دهان و گلو عبور میکند. انسداد در راه هوایی شما میتواند باعث ارتعاش این بافت ها در برابر یکدیگر شود. این ارتعاشات، صدای خش خش و خرخر ایجاد میکنند (آنچه ما به عنوان خروپف میشناسیم). علاوه بر این، عوامل متعدد دیگری نیز در ایجاد خروپف نقش دارند. عواملی که باعث خروپف میشوند عبارتند از:

افزایش سن:

خروپف با افزایش سن شایع تر است. و این مسئله دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل تغییرات آناتومیک بدن بوده و درنتیجه تون عضلانی کاهش یافته و باعث انقباض راه های هوایی میشود. به بیان دیگر با افزایش سن، گلو کوچک تر شده و راه های هوایی نیز تنگ تر میشوند.

مصرف الکل و آرامبخش ها:

مصرف نوشیدنی های حاوی الکل، باعث کاهش کیفیت خواب، خستگی و تنبلی در افراد میشود. علاوه بر این ها، نوشیدنی های الکلی و برخی داروها باعث شل شدن ماهیچه ها میشوند و ورود جریان هوا را از طریق بینی، دهان و گلو محدود میکنند. در حالت جدی تر مصرف الکل ممکن است منجر به آپنه خواب گردد که جلوتر به توضیح آن پرداخته ایم.

آناتومی دهان:

آدنوئیدهای بزرگ، لوزه های بزرگ یا زبان بزرگ میتوانند ورود جریان هوا را از طریق بینی و دهان شما سخت کنند. انحراف تیغه بینی (زمانیکه غضروفی که سوراخ های بینی شما را جدا میکند خارج از مرکز است) نیز میتواند جریان هوا را مسدود کند.

سابقه خانوادگی:

اگر یکی از والدین بیولوژیکی شما خروپف میکند، احتمال خروپف کردن شما نیز بیشتر است.

سلامت کلی بدن:

گرفتگی بینی به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی مانع ورود جریان هوا از طریق دهان و بینی میشود. افراد باردار نیز به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض خروپف هستند.

اضافه وزن:

خروپف و اختلالات تنفسی مرتبط با خواب، در افرادی که دارای اضافه وزن (شاخص توده بدنی یا BMI بیشتر از 25) یا چاقی (BMI بیشتر از 30) هستند، شایع تر است. افراد دارای اضافه وزن، ممکن است دارای بافت بیشتری در پشت گلویشان باشند که باعث تنگ تر شدن راه هوایی و درنتیجه خروپف میشود.

استفاده از بالش های غیر استاندارد:

اغلب بالش های سنتی که غیر استاندارد بوده و ارتفاع مناسب را برای سر و گردن حفظ نمیکنند، علاوه بر گردن درد و مشکلات دیگر، جلوی راه های هوایی را گرفته و باعث تشدید خروپف میشوند.

آیا خروپف خطرناک است؟

خروپف خفیف که به صورت گاه به گاه و بدون شدت میباشد، دلیلی برای نگرانی ندارد. اما خروپف مزمن، شدید و همیشگی علاوه بر ایجاد اختلال در خواب خود و دیگران، ممکن است نشان دهنده آپنه خواب باشد. آپنه خواب یک اختلال جدی در خواب است و به وضعیتی گفته میشود که تنفس فرد در هنگام خواب قطع میشود. آپنه خواب میتواند باعث مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2، نوسانات خلق و خو و اختلال در تمرکز شود.

آپنه خواب

خروپف چگونه درمان میشود؟

درمان خروپف، طیف وسیعی از درمان ها را شامل میشود. گزینه ای که برای شما مناسب است به عوامل متعددی از جمله شدت خروپف، سابقه سلامتی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. مثلا اگر خروپف فرد نتیجه پولیپ و انحراف بینی باشد، در این صورت فرد برای رفع پولیپ بینی و خروپف نیاز به جراحی سپتوپلاستی خواهد داشت. یا اگر خروپف در خواب مربوط به بزرگی لوزه ها و آدنوئیدها باشد، میتوان با جراحی لوزه، مشکل را رفع نمود.

البته که تنها راه درمان خروپف جراحی نیست و همانطور که بالاتر ذکر شد، درمان خروپف طیف وسیعی از درمان ها را شامل میشود.

درمان های غیر جراحی خروپف بر بهبود وضعیت خواب و باز کردن راه های هوایی تمرکز دارند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

تغییر و بهبود سبک زندگی:

اضافه نمودن ورزش به برنامه روزانه، حفظ وزن مناسب و پرهیز از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل به خصوص در زمان های نزدیک خواب میتواند تا حدودی به کاهش خروپف کمک کند.

تغییر وضعیت خواب:

خروپف به طور معمول زمانیکه به پشت میخوابید و نیروی گرانش اثر قوی تری بر گلو داشته و باعث تنگ تر شدن مسیر هوایی میگردد، رخ میدهد. هنگام خواب سر خود را بالا ببرید تا جریان هوا بهتر شود و همچنین سعی کنید به جای خوابیدن به پشت، به پهلو بخوابید.

مصرف دارو:

داروهای سرماخوردگی و ضد آلرژی گرفتگی بینی را تسکین داده و در آزادانه نفس کشیدن شما را یاری میدهند. میتوانید با مشورت پزشک خود مصرف این داروها را نیز امتحان نمائید.

استفاده از گیره بینی رفع خروپف:

گیره بینی رفع خروپف، وسیله ای سیلیکونی ساده است که در ورودی بینی قرار گرفته و دارای دو مگنت میباشد که با وارد کردن فشار به سپتوم بینی، مسیر عبور جریان هوا را باز نگه داشته و به تنفس راحت در طول شب کمک میکند.

استفاده از دهان گیر رفع خروپف:

گیره دهان یا محافظ دهان رفع خروپف با هدایت آرام فک پایین به جلو، راه هوایی را باز نگه داشته و لرزش ایجاد شده که علت اصلی خروپف میباشد را از بین میبرد. (محافظ دهانی که برای اهداف دیگر مثلا در سایر ورزش ها استفاده میشود خروپف را رفع نمیکند).

استفاده از بالش های طبی و استاندارد:

انتخاب یک بالش طبی ، استاندارد و ارتوپدیک از کالای خواب که با توجه به آرگونومی بدن انسان طراحی و تولید شده، سر شما را در هنگام خواب در وضعیت مناسب نگه داشته و تا حدود بسیار زیادی می تواند خروپف در خواب را کاهش دهد.

سوالات متداول:

چطور متوجه شوم که خروپف میکنم؟

هیچکس به خودی خود نمیتواند متوجه این امر شود. اگر با کسی زندگی میکنید مطمئن باشید در صورت خروپف کردن شما تا به حال این مسئله را به اطلاعتان رسانده بودند و اگر تنها هستید نیاز است که از ضبط صوت فعال شده با نویز استفاده نمائید.

آیا خروپف به معنی آپنه خواب است؟

خروپف لزوما به معنی داشتن آپنه خواب نمیباشد. خروپف یک علامت شایع آپنه خواب است اما دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد خروپف میکنند. یعنی هرکس آپنه خواب داشته باشد خروپف میکند اما هرکس که خروپف کند به این معنی نیست که قطعا آپنه خواب دارد.

چه زمانی خروپف نگران کننده است؟

اگر خروپف خواب شما را مختل نموده و یا منجر به ایجاد مشکلاتی مانند خستگی، سردرد یا نفس نفس زدن میشود، به پزشک مراجعه نمائید. آنها میتوانند آزمایشاتی را انجام دهند تا ببینند آیا آپنه خواب یا نوع دیگری از اختلالات تنفسی در خواب دارید یا خیر.

فرزند نوزادم خروپف میکند. آیا باید نگران باشم؟

خروپف در نوزادان شایع است و به ندرت نشان دهنده یک بیماری جدی میباشد. اغلب اوقات گرفتگی بینی باعث آن میشود. اما برای رفع نگرانی خود میتوانید با پزشک اطفال کودکتان مشورت نمائید.

برای درمان خروپف به چه پزشکی مراجعه کنم؟

برای درمان خروپف میتوانید به پزشک عمومی، دندان پزشک، متخصص گوش و حلق و بینی، فوق تخصص ریه و متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمائید. اما بهترین راه، مراجعه به یک متخصص اختلالات خواب است. متخصص اختلالات خواب به طور تخصصی تری در زمینه مشکلات مربوط به خواب آموزش دیده و میتواند برای کمک به شما دقیق تر عمل نماید.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

اگر قصد دارید برای رفع مشکل خود به پزشک مراجعه نمائید، ممکن است سوالات زیر برای رفع نگرانی شما و اطلاع دقیق از وضعیت سلامتتان کمک کننده باشند:

  1. چه چیزی باعث خروپف من میشود؟
  2. آیا خروپف من باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی میشود؟
  3. آیا نیاز به درمان دارم؟ اگر چنین است، چه نوع درمانی؟
  4. آیا تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که بتوانم خروپف را کاهش دهم؟

جمع بندی:

به طور کلی خروپف یک بیماری شایع است و معمولا بی ضرر میباشد. اما اگر خروپف شدید دارید که خواب شما و اطرافیانتان را مختل میکند، میتواند نشان دهنده مشکلات جدی تری باشد. علائم اضافی مثل خستگی در طول روز، تحریک پذیری، سردرد یا نفس نفس زدن در خواب ممکن است به آپنه خواب اشاره کند. برای اطمینان بیشتر و رفع نگرانی میتوانید با یک متخصص اختلالات خواب مشورت نمائید.

کالای خواب سید خندان:

تیم پشتیبانی کالای خواب سیدخندان متشکل از نویسندگان، ویراستاران، و کارشناسان پزشکی به شدت هر مقاله را ارزیابی می کند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات دقیق است و منحصراً به منابع معتبر استناد می کند. همچنین کالای خواب سید خندان به عنوان اولین و قدیمی ترین فروشگاه کالای خواب تهران، کیفیت و اصالت محصولات خود ، بخصوص انواع بالش طبی را برای مشتریان محترم تضمین می نماید.

جهت سفارش و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

02122864681

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه