مقالات

تاثیر خواب بر زیبایی

تاثیر خواب بر زیبایی

زیبایی از جمله مفاهیم نسبی است که هیچ معیار مشخصی ندارد و عوامل متعددی بر تعریف این مفهوم پیچیده اثر گذارند. مفهوم و معیار زیبایی در دوره های مختلف زمانی ، در کشورهای مختلف و حتی از فردی به فرد دیگر نیز تفاوت دارد. برای مثال در دوران رنسانس اصلی ترین معیار زیبایی داشتن پیشانی بلند بود. بنابراین کندن مو در آن دوران امری طبیعی و رایج بوده است. اما در قرن هجدهم ، مو به عنوان اصلی ترین ملاک زیبایی شناخته شد و همه مردان و زنان از کلاه گیس های بلند استفاده میکردند.

در عصر حاضر ، داشتن یک پوست سالم و درخشان در نوع خود را میتوان به عنوان اصلی ترین معیار زیبایی نام برد. به طوریکه مردم هزینه های زیادی را صرف رسیدگی به پوست خود میکنند. قطعا داشتن یک روتین پوستی مناسب نیاز به زمان زیادی دارد. استفاده از هر محصول مراقبت از پوست در زمان خاصی از صبح ، ظهر و شب نیازمند داشتن یک برنامه روزانه و بسیار دقیق میباشد. که البته ارزشش را هم دارد!

حال ممکن است شما تمامی مراحل مراقبت از پوست خود را به درستی و کاملا دقیق انجام دهید اما باز هم به نتیجه دلخواه خود نرسیده و از پوست خود ناراضی هستید. یعنی با وجود تمامی مراقبت ها و هزینه ها ، باز هم پوستتان آن سلامتی و درخشندگی مد نظرتان را ندارد. به نظر شما چه علتی پشت این اتفاق نهفته است؟

مهم ترین و در عین حال ساده ترین جوابی که میتوان به شما گفت و ممکن است شما اصلا به آن توجه نکرده باشید ، خواب است. شما هر چقدر هم که از محصولات پوستی گران قیمت استفاده کنید و وقت زیادی را صرف پوست خود نمایید، تا خوابتان تنظیم و درست نباشد ، انگار که هیچ کاری انجام نداده اید.

کالای خواب سید خندان با تضمین کیفیت و اصالت کالا یک خواب راحت، کافی و مناسب را به شما هدیه میدهد.

www.kalaiekhab.com   –   02122864681

شما عوارض کم خوابی و بی خوابی را حتی با یک شب درست نخوابیدن هم میتوانید در چهره خود مشاهده نمائید. عوارضی مثل:

  • رنگ پریدگی صورت
  • ورم چشم ها
  • پف زیر چشم ها
  • افتادگی پلک ها
  • قرمزی چشم ها

تاثیرات بی خوابی بر چهرهدر این مقاله نکات مثبت و منفی تاثیر خواب بر زیبایی ، اهمیت استفاده از کالای خواب مناسب ، راه های بالا بردن کیفیت خواب و همچنین میزان و ساعت مناسب برای خواب را به طور دقیق مورد بحث و بررسی قرار داده ایم. پس اگر میخواهید بدانید انجام چه کارهایی باعث میشود که هزینه ها و زحمات شما برای پوستتان بی ثمر نماند ، حتما تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمائید.

ارتباط خواب با سلامت پوست

اینکه کم خوابی بر زیبایی و سلامت پوست اثر گذار میباشد را قطعا همه ما تابحال چندین مرتبه و از منابع مختلف شنیده ایم. پس دلیل بی توجهی به این امر مهم چیست؟ چرا با اینکه میدانیم بی خوابی و کم خوابی برای سلامت پوست مضر میباشند باز هم با بی توجهی به کار خود ادامه داده و ساعت و کیفیت خوابمان را تنظیم نمیکنیم؟

دلیل آن این است که ما همیشه ، همه جا و از هرکس ، تنها شنیده ایم که بی خوابی برای پوست ضرر دارد اما هیچوقت هیچکس به طور کامل توضیح نداد که اصلا خواب چه ربطی به پوست دارد؟ ما تا ارتباط این دو را با هم ندانیم نمیتوانیم به طور کامل تاثیراتشان بر هم را قبول کنیم. پس بیاید قبل از هر چیز به چگونگی ارتباط خواب با سلامت پوست بپردازیم.

کار پوست محافظت سخت و همیشگی از بدن در برابر سموم و باکتری های موجود در اطراف ما میباشد. و پوست ما در طول روز مشغول انجام این وظیفه خطیر بوده و در حالت دفاعی به سر میبرد. اما در طول شب که پوست ما در معرض نور خورشید و اشعات فرابنفش قرار ندارد ، این حالت دفاعی تغییر کرده و پوست شروع به بازسازی میکند تا در سطح سلولی ترمیم شود. در نتیجه این بازسازی ، سلول های پوستی جدید ایجاد میشوند. با اینکه گردش سلولی در روز هم اتفاق می افتد اما این روند در طول شب سریع تر بوده و در ساعات 11 شب الی 4 صبح در بالاترین حد خود قرار دارد. سوالی که ممکن است پیش آید این است که مگر پوست کار خودش را چه خواب باشیم و چه نباشیم در هنگام شب انجام نمیدهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! این بازسازی سلولی به هرحال در روند خود انجام میشود. چه شما خواب باشید و چه نباشید! اما کمبود خواب انجام این روند را تحت تاثیر قرار داده و روی پوست تاثیر منفی میگذارد. زیرا مانع انجام ترمیم سلولی در سطح مطلوب خواهد شد.

استفاده از کالای خواب مرغوب و با کیفیت ضامن سلامت پوست و راه داشتن یک خواب توام با آرامش است.

نکات مثبت تاثیر خواب بر زیبایی

حال که متوجه ارتباط خواب با سلامت پوست شدیم بهتر است چند مورد از موارد تاثیر خواب بر زیبایی را مورد بررسی دقیق تری قرار دهیم. اثرات مطلوب و مفید خواب بر زیبایی عبارتند از:

  • کاهش چین و چروک پوست
  • افزایش ضخامت مو
  • کاهش پف چشم ها
  • افزایش درخشندگی پوست
  • افزایش اعتماد به نفس

فواید خواب برای زیبایی

کاهش چین و چروک

یکی از مهم ترین مزیت های خواب ، کاهش چین و چروک پوست است. دو پروتئین اصلی موجود در پوست که کلاژن و الاستین میباشند، باعث سفتی پوست شده و از افتادگی آن جلوگیری میکنند. کم خوابی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه میزان کلاژن پوست کاهش خواهد یافت. در صورت کاهش این پروتئین ها ، افتادگی پوست شروع شده و چین و چروک ایجاد میشود. پس خواب مناسب و کافی میتواند سرعت روند ایجاد چین و چروک در پوست را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

افزایش ضخامت مو

خواب نامناسب ، رشد ، ظاهر ، استحکام و به طور کلی سلامت مو را هم تحت تاثیر قرار میدهد. نداشتن یک برنامه خواب تنظیم و مناسب میتواند باعث ایجاد استرس در بدن شود که در نتیجه آن هورمون کورتیزول در بدن ترشح خواهد شد. با افزایش سطح این هورمون ، بدن روغن بیشتری در ریشه موها تولید میکند. افزایش روغن در کف سر باعث چربی و ایجاد شوره سر و درنتیجه ریزش مو میشود. و از طرف دیگر ، استرس نشات گرفته از کم خوابی نیز به خودی خود میتواند باعث ریزش مو شود. پس با تنظیم خواب ، رشد مو ادامه پیدا خواهد کرد و این سبب افزایش استحکام و ضخامت مو خواهد شد.

کاهش پف چشم ها

پف چشم اولین نشانه کم خوابی ، بی خوابی یا خواب نامناسب است. پف چشم ها مخصوصا در زمانی که دچار استرس شده باشید بیش از پیش ظاهر میشود. همانطور که پیش تر گفتیم با ایجاد استرس ، بدن هورمون کورتیزول ترشح میکند. این هورمون باعث برهم خوردن تعادل نمک در بدن شده و درنتیجه مایعات در زیر چشم جمع شده و باعث ایجاد پف میگردند. پس با تنظیم خواب میتوان پف ناشی از کم خوابی را نیز کاهش داد.

افزایش درخشندگی پوست

خواب ناکافی و نامناسب تاثیر کاملا مشهودی در شفافیت ، درخشندگی و سلامت پوست دارد. و میتواند باعث کم آبی ، افزایش ترشح چربی و درنتیجه ایجاد جوش و آکنه های پوست شود. کم آبی باعث میشود که بدن برای از بین بردن سموم دچار چالش شده و این امر بر پوست تاثیر منفی خواهد گذاشت. پس شفافیت و درخشندگی هر پوست در نوع خود ، یکی دیگر از دستاوردهای مهم خواب کافی میباشد.

افزایش اعتماد به نفس

در ابتدای مقاله گفتیم که زیبایی یک مفهوم نسبی است که تعریف مشخصی ندارد. به طوریکه تعریف این مفهوم برای هرکس با دیگری متفاوت است. اما به هرحال زیبایی را میتوان یک احساس درونی دانست که هرکس کمی اعتماد به نفس داشته باشد خود را زیبا خواهد دید. داشتن یک خواب کافی و مناسب در برنامه روزانه خود میتواند تاثیرات مثبتی بر روی خلق و خو و همچنین احساس درونی ما داشته باشد. و در نتیجه آن افزایش اعتماد به نفس ناشی از حس خوب زیبایی را تجربه خواهیم نمود.

حال که متوجه این همه تاثیر مثبت خواب بر زیبایی مان شدیم پس چه بهتر که از این به بعد در یک شبانه روز حداقل 12 ساعت بخوابیم! به نظر شما با این روش و برنامه ، پوستمان سریع تر بهبود نمیابد؟ آیا اگر از هر فرصتی برای خواب استفاده کنیم تا پوستمان بازسازی اش را انجام دهد بهتر نیست؟

نکات منفی تاثیر خواب بر زیبایی

در پاسخ به سوالات بالا باید گفت خیر. همانطور که با یک شب کم خوابی آثار آن روز بعد در صورتمان مشخص میشود ، یک شب پر خوابی هم همین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. احساس سردرد ، خستگی و کسلی ، ایجاد پف چشم و صورت و… از اثرات یک شب زیاد خوابیدن هستند. هرچند که زیاد خوابیدن اگر همیشگی نباشد و هر از گاهی پیش آید جای نگرانی ندارد اما اگر به یک عادت همیشگی تبدیل شود میتواند خطرناک باشد و اثرات سختی را بر جای گذارد. از اثرات پر خوابی در دراز مدت میتوان به مواردی مثل:

  • اضطراب و افسردگی
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • مشکلات حافظه
  • مشکل تمرکز و…

اشاره کرد.

خواب خوب شما با کالای خواب ما

02122864681   –   02122865115

بهترین زمان و میزان خواب

هر انسان در طول شبانه روز به 7 الی 9 ساعت خواب با کیفیت نیاز دارد. و همانطور که پیش تر گفتیم، گردش سلولی در طول شب سریع تر بوده و در ساعات 11 شب الی 4 صبح در بالاترین حد خود قرار دارد. پس میتوان گفت که بهترین زمان خواب بین ساعات 10 شب الی 7 صبح است.

بهترین زمان خواب در سنین مختلف

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با وجود داشتن خواب کافی و سر ساعت، باز هم روز بعد احساس خستگی و کسلی داشته باشید؟ به نظرتان علت چیست؟ چرا با وجود رعایت برنامه زمانی خواب، باز هم آن نشاط لازم را نداریم؟

تا اینجای مقاله میزان خواب و تاثیرات آن را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم که برای تاثیر مثبت خواب بر سلامت پوست و زیبایی باید به میزان و ساعت آن توجه نمود. اما آیا فقط همین کافی است؟ آیا اینکه ما ساعت 10 شب به خواب رویم و 7 صبح بیدار شویم تنها تضمین سلامت و زیبایی ما میشود؟

کیفیت خواب

با فکر کردن به سوالات بالا متوجه میشویم که قطعا علاوه بر میزان خواب، عامل دیگری نیز در سلامت و نشاط بدن و پوست نیز نقش دارد. آن عامل دیگر، کیفیت خواب است. واضح است که اگر خواب شب کیفیت لازم را نداشته باشد، هیچ فایده و تاثیر مثبتی نیز نخواهد داشت. اما برای داشتن یک خواب با کیفیت چه باید کرد؟

بالا بردن کیفیت خواب

  1. اتاق خواب خود را کاملا تاریک کنید. ایجاد نور در هنگام خواب باعث برهم خوردن ریتم خواب شده و در نتیجه فرآیند گردش سلولی برهم میخورد.
  2. از یک ساعت قبل خواب وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید. استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، تلویزیون، لپتاپ و سایر آنها، فرآیند به خواب رفتن را دشوار میسازد.
  3. قبل از خواب صورتتان را بشویید. تمیز کردن پوست قبل از خواب باعث میشود که در هنگام خواب احساس سنگینی روی پوست حس نشود. آلودگی پوست باعث بسته شدن منافذ شده و ترمیم پوست انجام نمیشود.
  4. به پشت بخوابید. خوابیدن به پهلو باعث ایجاد حس سنگینی روی پوست شده و همچنین راه های هوایی نیز مسدود میگردند. البته اگر این کار برایتان دشوار است میتوانید از یک بالش با روکش نرم و ضد حساسیت استفاده نمایید و توجه داشته باشید که درجه سفتی بالش مناسب باشد تا سر به طور کامل در آن فرو نرود.
  5. قبل از خواب از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین پرهیز کنید. مصرف الکل پیش از خواب ممکن است روند به خواب رفتن را تسریع نماید، اما به طور کلی باعث ایجاد اختلال در خواب شده و کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار میدهد.
  6. از کالای خواب مناسب، راحت و ضد حساسیت استفاده نمایید. نرمی، لطافت و راحتی تشک ، لحاف ، بالش ، روتختی ، پتو و هر نوع کالای خواب مورد استفاده ، مهم ترین عامل افزایش کیفیت خواب است.

تاثیر کالای خواب بر سلامت پوست

استفاده از کالای خواب استاندارد و مرغوب سلامت پوست ، جسم ، روح و روان را به دنبال خواهد داشت. همانطور که گفتیم کالای خواب مورد استفاده در کیفیت خواب نقش مهمی دارد. هنگام خرید کالای خواب علاوه بر نرمی و حس آرامش باید نکات مهم دیگری را نیز در نظر داشت. مانند جنس پارچه ، ماندگاری ، ارتفاع و درجه نرمی مناسب بالش و تشک ، سبکی و سنگینی وزن روتختی و… .

اگر جنس پارچه مورد استفاده صد در صد نخی نباشد ممکن است باعث بروز حساسیت های پوستی شود و این حساسیت ها به راحتی قابل درمان و جبران نباشد. از طرفی درجه نرمی بالش مورد استفاده نیز نقش مهمی در سلامت پوست و جسم دارد. اگر بالش مورد استفاده بیش از حد نرم باشد سر در آن فرو رفته و علاوه بر مشکلات پوستی باعث ایجاد اختلال در تنفس نیز خواهد شد.

تمامی محصولات فروشگاه کالای خواب سید خندان از نخ 100% تهیه شده و به هیچ عنوان باعث بروز حساسیت های پوستی نخواهد شد. فروشگاه کالای خواب سید خندان با سابقه طولانی مدت در زمینه کالای خواب ، دوام و ماندگاری ، اصالت و کیفیت محصولات خود را تضمین مینماید. شما میتوانید برای مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

02122864681   –   02122865115

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه